Garantievoorwaarden Apple kloppen nog steeds niet

6 december 2012 - Apple paste de garantievoorwaarden al aan in mei 2012. De communicatie hierover klopt echter nog altijd niet volgens Webwereld en de Consumentenbond.

Na veel dreigen van de Consumentenbond beloofde Apple beterschap wat betreft de garantievoorwaarden van Apple producten. Deze voorwaarden stroken inmiddels met de Nederlandse wetgeving. Toch is de Consumentenbond niet blij. Webwereld kwam erachter dat Apple zijn klanten nog altijd niet goed informeert.

Communicatie

In het Nederlandse garantierecht moet een product ‘deugdelijk’ zijn. Er staat geen vaste periode voor de garantie voor een product. Apple moet officieel als verkoper in Nederland de volledige garantievoorwaarden vermelden. Dat doet het bedrijf niet. Het verwijst namelijk naar de Amerikaanse website in die garantiebepalingen.

Fabrikanten hoeven zelf geen informatie te geven aan de consument over garantie. Maar met de eigen online winkels en de fysieke Apple Store in Amsterdam is Apple zelf ook verkoper in Nederland. En als verkoper is Apple in Nederland verplicht de precieze garantievoorwaarden te noemen.

Consumentenbond

De Consumentenbond zegt ook dat Apple’s garantieboekjes niet aan de voorwaarden voldoen van het Nederlands garantierecht. "De enkele verwijzing in het boekje naar de website van Apple voor meer informatie is wat ons betreft volstrekt onvoldoende", zegt Sandra de Jong van de Consumentenbond. Juristen zouden naar de garantieboekjes van Apple hebben gekeken.

De Consumentenbond beraadt zich dus weer op stappen tegen Apple. De Europese Unie onderzoekt de garantietermijn van Apple ook al een tijdje. In de Europese Unie moet er een minimum garantietermijn van twee jaar worden nageleefd volgens de wet.

Bron: Webwereld


blog comments powered by Disqus
--> --> -->